Circulaire Transitie

PERCEPTIE VAN HERBRUIKBAARHEID VS. SINGLE-USE

Er zijn verschillende transities aan de gang waaronder de transitie naar een 100% Circulaire Economie in Nederland in 2050. In en buiten Europa zijn veel veranderingen gaande vanuit wet- en regelgeving, technologie, materiaaltoepassing en -gebruik, consumentengedrag en meer.

TSG Group is binnen de maakindustrie actief op het gebied van productontwikkeling, speciaal machinebouw en software en alle projecten hebben een directe link met sustainability. Het kan gaan om een product dat hiermee verband houdt of een nieuw machineontwerp dat efficiënter met grond- en hulpstoffen en energie omgaat. We gaan met de klant in discussie en nemen de zogenaamde R-ladder als leidraad om tot verduurzaming en zo mogelijk gesloten kringlopen te komen.

Een voorbeeld van een product met een achterliggende visie is de vending machine van iTapToo die tijdens de Kunststoffenbeurs 2023 op de stand van TSG getoond werd. De visie van het jonge bedrijf iTapToo om het gebruik van Single-Use-Plastics (SUP) te vermijden, d.w.z. Refuse op de R-ladder. Het is een refill punt om eigen flessen of glazen te vullen met verantwoord smaakwater in diverse varianten.

Ten behoeve van de beurs en werkende iTapToo machine op de stand heeft TSG Group voor herbruikbare festivalbekers gekozen met een minimale wanddikte en productgewicht. Een laag gewicht is door TSG gekozen omdat we in de toekomst te maken krijgen met schaarste en we productfuncties willen vervullen met een minimum aan materiaal.  Voor de looks is wit als kleur geselecteerd om de associatie met de vroegere polystyreen bekertjes te verkrijgen.

Op de beursstand van TSG Group is een onderzoek gedaan naar de perceptie van de bezoeker van herbruikbaar versus SUP met betrekking tot deze cup. Omdat de bezoeker ervan bewust is dat het onderwerp kunststoffen centraal staat op deze beurs willen we het vanuit objectiviteit een peiling noemen.

Wanneer een bezoeker van de stand de machine wilde testen werd een witte PP cup met rood bedrijfslogo overhandigd om uit de iTapToo machine te kunnen ‘tappen’.

Vervolgens is gevraagd of men de beker na gebruik zou meenemen, wegzetten, bij het PMD afval zou gooien of bij het restafval. De ca. 50 ondervraagde personen bevonden zich in de leeftijdsklasse van 20 tot 70 jaar.

De volgende bevindingen zijn uit de peiling gekomen:

  • Driekwart van de mensen wil de beker niet meenemen voor thuisgebruik. Hoofdreden is het feit dat deze nat is door gebruik.
  • Een kwart van de mensen en vooral in de leeftijd rond 25 jaar zou een dergelijke beker wel gebruiken maar acht de levensduur beperkt.
  • Een kwart van de mensen zou de neiging hebben om de beker bij het PMD afval te deponeren. Het betreft hier enkele jongeren < 25 jaar maar vooral mensen > 40 jaar.
  • Wanneer de beker een dikkere wand zou hebben en zwaarder zou aanvoelen zou bovenstaande niet of vrijwel niet gebeuren volgens het merendeel van de ondervraagden.

Binnen deze peiling zie ik een groeiende bewustwording hoe om te gaan met plastics, maar we hebben met z’n allen nog een (ongeplaveide) weg te gaan richting een Circulaire Economie!

Paul Simons Paul Simons Manager Innovation & Technology

Conclusies die we uit deze peiling hebben kunnen trekken:

  • De perceptie van herbruikbaar versus SUP wordt beïnvloed door gewicht en wanddikte en ook maar in mindere mate door kleur.
  • Een hoger gewicht t.o.v. SUP producten zal zeker bijdragen aan een hogere perceptie van herbruikbaarheid.
  • Een kwalitatief aanvoelend ontwerp draagt bij aan een hogere perceptie van herbruikbaarheid.
  • Een afwijkende kleur t.o.v. SUP producten kan bijdragen aan meer perceptie van herbruikbaarheid.
  • In geval van een lager productgewicht kan de perceptie naar herbruikbaarheid verhoogd worden door via geometrie zoals een rand of een kraag meer stijfheid te creëren.
  • D.m.v. communicatie kan de mate van hergebruik verbeterd worden. Een suggestie was bijvoorbeeld om op de bekers te voorzien van een opschrift met: “geschikt voor hergebruik” of iets dergelijks.
  • Een afgebakend gebied of systeem waarbinnen een herbruikbaar product wordt toegepast draagt bij aan de succesfactor van het sluiten van een kringloop.
  • Een beloning draagt bij aan meer hergebruik. Men mocht de beker inleveren tegen een aluminium TSG flesopener en 70% koos hiervoor terwijl 30% niets in ruil hoefde te hebben.

 

Opmerkingen:
Wij willen iTapToo en Mikrocentrum bedanken voor hun goedkeuring op en medewerking bij dit initiatief van TSG Group op de Kunststoffenbeurs 2023.
Verder zijn er geen rechten te ontlenen aan deze publicatie.

Een oproep aan industriële maakbedrijven die stappen (willen) zetten richting sustainability en circulaire economie om contact op te nemen met ons om gezamenlijk te bepalen waar winst te behalen is. Dit gaat zowel om milieuwinst als om toekomstbestendige bedrijfsvoering en ook om financiele voordelen door besparing.